UJIAN
BULANAN KEDUA
BAHASA
MELAYU
TINGKATAN
2
Soalan 1 hingga soalan 7
Jawab soalan-soalan berikut dengan
memilih jawapan yang paling sesuai.
1.
|
|
|
A
|
ke
|
|
B
|
kepada
|
|
C
|
dengan
|
|
D
|
sampai
|
2.
|
Shalin Zulkifli adalah
_________ pemain boling terbaik negara.
|
|
A
|
di antara
|
|
B
|
antara
|
|
C
|
daripada
|
|
D
|
dari
|
3.
|
Dia
terkejut__________mendengar berita kematian rakan karibnya itu.
|
|
A
|
bila
|
|
B
|
apabila
|
|
C
|
semasa
|
|
D
|
sejak
|
4.
|
Artis wanita gemar memakai
pakaian yang________mata.
|
|
A
|
mencolok
|
|
B
|
menjolok
|
|
C
|
mencucuk
|
|
D
|
mencungkil
|
5.
|
Pada setiap hari Ahad, Mary akan
pergi ke________untuk bersembahyang.
|
|
A
|
kuil
|
|
B
|
dewan
|
|
C
|
gereja
|
|
D
|
surau
|
6.
|
Jenazah itu akan_______tengah hari
esok.
|
|
A
|
dikebumikan
|
|
B
|
disimpan
|
|
C
|
ditanam
|
|
D
|
diawet
|
7.
|
Setelah melalui pengalaman pahit
itu, dia berasa______untuk ke tempat itu lagi.
|
|
A
|
takut
|
|
B
|
gentar
|
|
C
|
ngeri
|
|
D
|
serik
|
Soalan 8 hingga soalan 14
Ayat-ayat di bawah ini mungkin betul dan mungkin salah. Jika terdapat kesalahan,
kesalahan itu telah ditanda dengan A, B atau C dan jika tiada kesalahan telah ditandakan
dengan D. Pilih jawapan yang paling sesuai.
8.
|
A B
|
|
penganjur kelak. Tiada kesalahan
C D
|
9.
|
Hiruk-pikuk kedua-dua suami isteri yang sedang bertengkar itu mengganggu
A
B
|
|
ketenteraman jiran tetangga. Tiada kesalahan.
C D
|
10.
|
Orang buta itu telah dipimpin oleh seorang pemuda yang baik hati untuk
A
|
|
menyeberangi jalanraya yang sibuk itu. Tiada kesalahan.
B C D
|
11.
|
Remaja-remaja kini lebih suka membaca majalah-majalah picisan yang melambak
A
B C
|
|
di pasaran. Tiada kesalahan.
D
|
12.
|
Kelebihan menghidu membolehkan penyu mengesan
destinasi khususnya
A
|
|
mengenalpasti tempat untuk bertelur. Tiada kesalahan.
B C D
|
13.
|
Oleh kerana tidak sanggup lagi menanggung aib, Asnah akhirnya membawa diri ke
A
B
C
|
|
Kuala Lumpur. Tiada kesalahan.
D
|
14.
|
Penduduk di kawasan pendalaman itu terpinggir dari segala kemudahan yang
A B
|
|
sepatutnya
dikecapi oleh setiap warganegara. Tiada
kesalahan.
C D
|
Soalan 15 hingga
soalan 17
Pilih ayat-ayat
yang menggunakan perkataan yang
berhuruf condong dengan betul.
15.
|
I
|
Air sungai itu akan menjadi singkat
pada musim kemarau.
|
|
II
|
Tiada jalan yang singkat untuk
mencapai sesuatu kejayaan.
|
|
III
|
Kain yang dipakai oleh perempuan
itu agak singkat.
|
|
IV
|
“Singkat sungguh fikiran
kamu ini,” kata ayah kepada Murad.
|
|
A
|
I dan II sahaja
|
|
B
|
III dan IV sahaja
|
|
C
|
I, II, dan IV sahaja
|
|
D
|
II, III, dan IV sahaja
|
16.
|
I
|
Sejak kecil lagi
dia gemar makan buah durian.
|
|
II
|
Mohd. Fauzi sangat pandai lagi
rajin.
|
|
III
|
Walaupun sudah memiliki kereta, dia
membeli sebuah lagi.
|
|
IV
|
Lagi nyawa di kandung badan, lagi
itu kita berjuang.
|
|
A
|
I dan II sahaja
|
|
B
|
III dan IV sahaja
|
|
C
|
I,II, dan III sahaja
|
|
D
|
II,III, dan IV sahaja
|
17.
|
I
|
Ayah terpaksa memerah
keringat bagi menyara kehidupan kami sekeluarga.
|
|
II
|
Mawi memerah buah tembikai
untuk mendapatkan jusnya.
|
|
III
|
Mereka memerah otak untuk
mencari jawapan kuiz itu.
|
|
IV
|
Muthu memerah susu lembu
setiap pagi sebelum ke sekolah.
|
|
A
|
II dan III sahaja
|
|
B
|
II dan IV sahaja
|
|
C
|
I, III, dan IV sahaja
|
|
D
|
I, II, III, dan IV
|
Soalan 18 hingga
soalan 21
Bahagian yang bergaris dalam ayat-ayat
berikut mungkin mengandungi kesalahan penggunaan bahasa atau mungkin juga tidak.
Tandakan sama ada A, B atau C jika ayat itu mengandungi kesalahan dan
tandakan D jika tiada kesalahan.
18.
|
Idea itu
tercetus ketika dia sedang memasak.
|
|
A
|
ketika semasa dia sedang memasak.
|
|
B
|
waktu dia sedang memasak.
|
|
C
|
apabila
semasa dia sedang memasak.
|
|
D
|
ketika dia sedang memasak.
|
19.
|
Perpaduan kaum mestilah
dipupuk demi untuk menjamin kemakmuran negara.
|
|
A
|
demi menjamin
|
|
B
|
bagi untuk menjamin
|
|
C
|
supaya menjamin
|
|
D
|
demi untuk menjamin
|
20.
|
Sabun ini penggunaannya adalah untuk mencuci muka sahaja.
|
|
A
|
kegunaannya adalah untuk
|
|
B
|
penggunaan ialah bagi
|
|
C
|
menggunakannya adalah untuk
|
|
D
|
penggunaannya adalah untuk
|
21.
|
Wawasan negara akan menjadi nyata kiranya kaum di negara itu bersatu padu.
|
|
A
|
menjadi kenyataan kiranya semua
kaum
|
|
B
|
menjadi nyata sekiranya semua kaum
|
|
C
|
menjadi
kenyataan sekiranya semua kaum
|
|
D
|
menjadi nyata kiranya kaum
|
Soalan 22 hingga soalan 24
Pilih ayat yang mempunyai maksud yang sama atau maksud
yang paling hampir dengan ayat yang
dicetak tebal.
22.
|
Sikap jimat cermat perlu disemai
dalam jiwa masyarakat agar mereka tidak membazir ketika berbelanja.
|
|
A
|
Masyarakat perlu dididik agar
berjimat cermat ketika berbelanja supaya tidak membazir.
|
|
B
|
Berjimat cermat perlu disemai dalam
jiwa masyarakat sekiranya kita ingin berjimat.
|
|
C
|
Ketika berbelanja kita perlu
berjimat agar tidak berlaku pembaziran.
|
|
D
|
Kita perlu berjimat cermat
supaya masyarakat tidak membazir.
|
23.
|
Pak Nawawi gembira kerana mendapat
jiran baru yang prihatin dan baik hati.
|
|
A
|
Pak Nawawi dan jiran barunya
prihatin dan baik hati.
|
|
B
|
Jiran baru Pak Nawawi seorang yang
prihatin dan baik hati.
|
|
C
|
Sikap jiran barunya yang prihatin
dan baik hati itu menggembirakan Pak Nawawi.
|
|
D
|
Sikap Pak Nawawi yang prihatin dan
baik hati itu menggembirakan jiran barunya.
|
24.
|
Selepas mendengar nasihat Cikgu
Bahariah, Hafiq semakin bersemangat untuk belajar.
|
|
A
|
Cikgu Bahariah menasihati Hafiq
supaya bersemangat untuk belajar.
|
|
B
|
Hafiq semakin bersemangat untuk
belajar selepas mendengar nasihat Cikgu Bahariah.
|
|
C
|
Cikgu Bahariah dan Hafiq semakin
bersemangat untuk belajar selepas diberi nasihat.
|
|
D
|
Hafiq menasihati Cikgu Bahariah
supaya bersemangat untuk belajar.
|
Soalan 25 hingga soalan 27
Pilih ayat-ayat yang betul.
25.
|
I
|
Kucing itu tidak dapat
berjalan kerana kakinya cedera.
|
|
II
|
Model itu memberitahu bahawa dia
sudah berkecimpung dalam dunia peragaan sejak 20 tahun yang lalu.
|
|
III
|
Emak berjalan sambil membimbit
sebuah bakul.
|
|
IV
|
Esak tangis jirannya dapat
didengar hingga ke luar rumah.
|
|
A
|
I dan II sahaja
|
|
B
|
II dan IV sahaja
|
|
C
|
I, II, dan IV sahaja
|
|
D
|
I, II, III, dan IV sahaja
|
26.
|
I
|
Para pelajar
sedang membersihkan longkang yang tersumbat itu.
|
|
II
|
Oleh kerana hujan lebat, mereka
tidak dapat ke sekolah.
|
|
III
|
Penulis itu tidak dapat
menghabiskan karyanya kerana ketandusan ilham.
|
|
IV
|
Pihak polis menahan dua orang
lelaki yang disyaki terbabit dalam kes pergaduhan itu.
|
|
A
|
I dan IV sahaja
|
|
B
|
II dan IV sahaja
|
|
C
|
I, III dan IV sahaja
|
|
D
|
I,II,III dan IV sahaja
|
27.
|
I
|
Penyanyi itu memperdengarkan
suaranya yang sangat merdu.
|
|
II
|
Rambut adik kusut-masai selepas
bangun daripada tidur.
|
|
III
|
Lantai yang baru dicuci itu sangat
licin-licau.
|
|
IV
|
Pemidato itu terus
memperdebatkan hujahnya dengan lantang.
|
|
A
|
I, II dan III sahaja
|
|
B
|
I, II dan IV
sahaja
|
|
C
|
I, III, dan IV sahaja
|
|
D
|
I, II, III, dan IV
|
Soalan 28 hingga soalan 30.
Pilih peribahasa yang paling sesuai bagi ayat-ayat
yang berikut.
28.
|
Peribahasa di
bawah menggambarkan sikap yang mulia kecuali
|
|
A
|
enau dalam
belukar, melepaskan pucuk masing-masing
|
|
B
|
ibarat padi,
semakin tunduk semakin berisi
|
|
C
|
diam-diam
ubi berisi, diam-diam penggali berkarat
|
|
D
|
ular menyusur
akar tidak akan hilang bisanya
|
29.
|
Sejak kecil lagi anak – anak Pak
Samad diberi didikan agama secukupnya. Perbuatan yang dilakukan oleh oleh Pak
Samad diibaratkan seperti
|
|
A
|
cubit paha kiri, terasa paha
kanan
|
|
B
|
bagaimana acuan begitulah
kuihnya
|
|
C
|
kecil jangan
disangka anak, besar jangan disangka bapa
|
|
D
|
melentur buluh biar dari
rebungnya
|
|
Hutang darah dibayar darah,
hutang nyawa, nyawa balasannya
|
30.
|
Peribahasa di atas bermaksud
|
|
A
|
Setiap hukuman mestilah
bersesuaian dengan kesalahan.
|
|
B
|
Orang yang mempunyai hutang
perlu menjelaskannya sebelum meninggalkan dunia.
|
|
C
|
Setiap hutang yang dipinjam
perlu dijelaskan mengikut kadar yang telah ditetapkan.
|
|
D
|
Orang yang kaya selalu
memberi pertolongan kepada orang yang miskin.
|
Soalan 31 hingga soalan 35
Baca petikan di
bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan berikutnya. Pilih jawapan
yang paling sesuai.
|
Maka sahut
oleh nenek kebayan, “Adapun sekian lamanya tiada hamba bawa kerana
kanak-kanak ini kurang bahasanya lagi. Itulah sebabnya maka tiada hamba bawa
berjalan.”
Maka segala orang yang melihat
rupa Inderaputera itu terlalu kasih hatinya.
Arakian selama nenek kebayan
beroleh Inderaputera maka kebun nenek kebayan pun terlalu lebat tiada lagi
terkira-kira bunganya dan berapa lamanya, maka nenek kebayan pun kayalah
sebab beroleh harganya bunga dan pemberian orang pada Inderaputera.
Hatta maka pada suatu hari nenek
kebayan pergi kepada Perdana Menteri dipersembahkan bunga dengan
Inderaputera. Maka kedua-dua berjalanlah ke rumah Perdana Menteri. Setelah
sampai ke rumah Perdana Menteri seraya mempersembahkan bunga kepada Perdana
Menteri. Maka dilihat oleh Perdana Menteri nenek kebayan datang membawa
seorang kanak-kanak itu terlalu amat indah rupanya.
Maka
Perdana Menteri itu pun bertanya, “Hai nenek kebayan! Anak siapa kau bawa ini?”
maka sembah nenek kebayan seraya berkata, “Ya, Tuanku Perdana Menteri! Inilah
cucu hamba.”
(Dipetik dan diubah suai daripada Antologi Gema Sepi Gadis Genius,
Tingkatan 2)
|
31.
|
Mengapakah orang ramai yang melihat
Inderaputera akan memberikan hadiah kepadanya?
|
|
A
|
kerana mereka sangat sayang akannya
|
|
B
|
kerana Inderaputera sangat miskin
|
|
C
|
kerana Inderaputera pandai
bercerita
|
|
D
|
kerana Inderaputera anak yatim
piatu
|
32.
|
Apakah yang berlaku di kebun nenek
kebayan sepanjang Inderaputera tinggal bersama-samanya?
|
|
A
|
Tanam-tanamannya mati.
|
|
B
|
Tanam-tanamannya berbunga lebat.
|
|
C
|
Tanam-tanamannya tidak
mengeluarkan hasil.
|
|
D
|
Tanam-tanamannya terbiar.
|
33.
|
Latar tempat dalam petikan di
atas ialah
|
|
A
|
kebun Perdana Menteri.
|
|
B
|
rumah Perdana Menteri.
|
|
C
|
istana Perdana Menteri.
|
|
D
|
dapur nenek kebayan.
|
34.
|
Teknik dialog terdapat dalam
|
|
A
|
perbualan
nenek kebayan dengan Inderaputera.
|
|
B
|
perbualan Perdana Menteri
dengan Inderaputera.
|
|
C
|
perbualan
nenek kebayan dengan Perdana Menteri.
|
|
D
|
perbualan
nenek kebayan dengan pengawal.
|
35.
|
Persoalan yang
terdapat dalam petikan ialah
|
|
A
|
rezeki yang melimpah ruah.
|
|
B
|
masyarakat yang suka
bersedekah.
|
|
C
|
masyarakat yang mementingkan
kecantikan.
|
|
D
|
masyarakat yang hormat
menghormati.
|
Soalan 36 hingga soalan 40
Baca pantun di bawah dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan berikutnya. Pilih jawapan yang paling sesuai.
|
PANTUN DUA KERAT (NASIHAT)
Gaharu, cengal, giam,
Tak tahu, tak kenal, diam.
Dengar cakap enggang makan buah belolok,
Dengar cakap orang terjun
masuk lubuk.
Jika ada padi berhampalah,
Jika ada hati berasalah.
Ada beras taruh dalam padi,
Ada ingat taruh dalam hati.
Sakit pandan tak tahukan duri,
Sakit badan tak tahukan
diri.
Mahal imam, murahlah khatib,
Mahal demam, murahlah
sikit.
(Dipetik
dari pada Antologi Gema Sepi Gadis Genius, Tingkatan 2)
|
36.
|
Apakah nama tumbuhan yang disebut
dalam pantun di atas?
|
|
A
|
Jati dan gaharu
|
|
B
|
Cengal dan jati
|
|
C
|
Gaharu dan giam
|
|
D
|
Cengal dan meranti
|
37.
|
Maksud rangkap keempat pantun di
atas ialah
|
|
A
|
orang yang sentiasa
beringat-ingat akan lupa sekelip mata sahaja.
|
|
B
|
orang yang sentiasa beringat-ingat
akan menyematkan sesuatu perkara di dalam hati mereka.
|
|
C
|
orang yang tidak ingat apa-apa
akan menjadi gila.
|
|
D
|
orang yang ingat sesuatu akan
membiarkan dirinya.
|
38.
|
Pilih gaya bahasa yang sesuai dalam rangkap keenam.
|
|
A
|
Inversi
|
|
B
|
Anafora
|
|
C
|
Metafora
|
|
D
|
Hiperbola
|
39.
|
Pengajaran yang sesuai bagi
rangkap kedua ialah
|
|
A
|
kita hendaklah mendengar kata
orang lain sepenuhnya.
|
|
B
|
kita hendaklah membiarkan diri
kita masuk ke lubuk.
|
|
C
|
kita hendaklah menyelidiki dan
mempertimbangkan kata-kata orang lain.
|
|
D
|
janganlah kita mendengar kata sesiapapun.
|
40.
|
Persoalan yang menggambarkan
sensitiviti seseorang merujuk kepada rangkap pantun
|
|
A
|
pertama
|
|
B
|
keempat
|
|
C
|
kelima
|
|
D
|
ketiga
|
apakah yang dilakukan oleh penulis apabila ibunya pulang? (baik budi , indah bahasa)
ReplyDelete